Båt gikk ned på Gåsøykalven - intervju

Skade i båt etter grunnstøting utenfor Bustein i Tjømeskjærgården.

Vi var så heldig at vi fikk et intervju med en som har opplevd forlis etter grunnstøting lenge etter at skaden ble påført. Vedkommende ønsker ikke å få sitt navn offentliggjort

Red: Du har opplevd dette selv?

nn: Ja dette har jeg opplevd, det var meget skremmende.

red: Hva var det som skjedde?

nn: Jo jeg var ute å kjørte tur med familien og en kamerat. Været den dagen var flott så vi kjørte lang dagstur, turen gikk ut til Sandø, Verdens ende  og innover igjen, det begynte utover dagen å blose opp noe. Da vi rundet inn nord for Østre Bustein fra øst skjedde det fatale. Det bare smalt og båten reiste seg i baugen.

red: Ble noen skadd?

nn: Nei bare normalt skrekkslagne, vi hadde med vår datter på under 1 år som selvfølgelig gjorde noe med oss.

red: Ble det skader på båten?

nn: Båten ble kjørt forsiktig inn til Bustein, der vi fort fant ut at propell var sterkt skadet, denne ble reparert så godt som råd var, med det verktøy vi måtte finne, båten ble sjekket for vann, det var ikke vann å finne i båten, vi kjørte da forsiktig hjemover. Jeg byttet til ny propell noen dager etter dette.

red: Fungerte båten igjen?

nn: Ja båt og motor fungerte helt topp, jeg bestemte meg derfor for å få båten kontrollert til høsten, da den likevell skulle opp, noe skade måtte det vel blitt etter sammenstøtet med moder jord.

red: Men sånn ble det ikke?

nn: Nei det ble ikke det. Jeg hadde blitt spurt om å være med på et utdrikkningslag, jeg skulle være sjåfør å kjøre laget rundt om der de hadde planlagt sin reise. 2 uker senere dro vi ut på utdrikkingslag, stemningen var høy, noe som kan lage noen utfordringer for en brusdrikkende sjåfør som prøver å holde stand. Kjøring og tur fungerte som planlagt, etter at laget hadde falt til ro satt jeg sammen med en kamerat rundt et bål på Gåsøykalven, vi satt der og pratet frem til ca kl 04.00 på natten før vi ble enig om å avslutte dagen å gå til sengs.

red: Og det gjorde dere?

nn: Nei vi gjorde ikke det!

red: Og hvorfor ikke det?

nn: Da vi fikk snudd oss til vannet for å gå mot båtene, var det bare en båt der, den andre var borte.

red: Og hvor var den andre da?

nn: Den var trolig i andre enden av fortøyningen, tauet bare gikk langs steinrøysa rett ned i sjøen, tauet var meget stramt.

red: Ojj, var det bare deg som skulle sove i båten?

nn: Ja heldigvis, jeg tørr ikke tenke på hva som hadde skjedd om min familie hadde ligget i den båten. Lugaren er i forpiggen så en kunne risikert å ikke kommet ut.

red: Hva har dette gjort med deg?

nn: Jeg har fått respekt for hva som kan skje på sjøen, på land kan du kanskje ta noen sjanser, men om du er avhengig av å flyte på vann, ja da skal man ikke ta noen sjanser.

red: Fant du noen gang ut hva som hadde skjedd?

nn: Ja da båten kom til land var jeg veldig nysjerrig på denne skaden, det som hadde skjedd var at det var et stort hull rett inn mellom spilene i båten, det så ut som biten som manglet bar vare revet ut.

red: Men jeg synes du sa at den ikke tok inn vann fra starten?

nn: Den gjorde ikke det. Jeg snakket i ettertid med eksperter på glassfiber som sier at glassfiberen har hatt knuseskader, de sier at glassfiberen knekker som et flatbrød når den bøyes og at fibrene dras løs i polyesteren.

red: Hva vil du si til andre som vurderer å kjøre videre etter en skade?

nn: Jeg vil si ``ikke gjør det, dra umiddelbart til nærmeste marina for å løfte båten på land, få glassfiber eksperter til å se på skaden, det er en liten pris og betale for trygghet for deg selv og din familie.

red Tusen takk til nn som var villig til å stille opp i intervju med oss på Vallø Båt as

Solution by DOTS as | Powered by Flexis